Що повинні знати батьки?
Основні етапи розвитку мовлення дитини
Процес оволодіння дитиною мовленням надзвичайно цікавий і своєрідний. Новонароджений не володіє жодним словом, не може вимовити жодної фрази. Але вже в 4 роки дитина вільно спілкується з дорослими на близькі для неї теми. І опановує вона мову самостійно, спонтанно, без спеціальної допомоги. Виявляється, що рушійні сили засвоєння рідної мови приховані у самій природі людини – потребі у спілкуванні. А мова є найзручнішим та універсальним засобом для цього. Як же відбувається формування мовлення у дитини?
Розвиток дитячої мови: словниковий запас
В залежності від віку дитини допустимо наступний обсяг словникового запасу:
· 1 рік - 4-10 слів;
· 1,5 року - від 20 до 40 (у різних авторів);
· 2 роки - від 50 до 200 слів;
· 3 роки - від 800 до 1000 слів;
· 3,5 роки - 1100;
· 4 роки 1600 - 1900;
· 5 років 1900 - 2200.
Розвиток фразової дитячої мови
За нормативними показниками в 1 рік дитина має говорити до 10 слів,які вона чітко співвідносить з певними предметами чи явищами,розуміти назви добре знайомих педметів чи явищ
Словосполучення, що складаються з двох лексичних одиниць, з'являються у дитини зазвичай з 1 року 6 місяців. Приклад - «мама ам», «Тітик на».
З двох років у мовленні з'являються речення з двох- трьох слів .Спочатку у них спостерігається багато помилок граматичного оформлення слів. Однак поступово їх кількість зменшується, що пов’язано з засвоєнням дитиною граматичної будови мовлення.
У три роки дитина починає вживати складні речення, ставити запитання та сама дає відповіді на запитання інших людей. Може розповісти з допомогою дорослого знайому казку чи віршик. Використовує прийменники, однину і множину іменників.
В чотири роки дитяча мова оформлена граматично правильно, малюк починає використовувати все більш складні слова, фрази, володіє відмінковими та родовими закінченнями іменників і прикметників.
У п’ять років звуковимова повністю сформована. Дитина правильно вимовляє всі звуки, називає та повторює слова різної складової структури.
Порушення звуковимови після 5 років є патологічними й у більшості випадків виправити їх можна лише з допомогою логопеда. Невиправлені недоліки можуть закріпитися і залишитися у дитини на все життя. Вони не лише ускладнять спілкування дитини, а й негативно вплинуть на засвоєння нею читання та письма.
У шість – сім років мовлення дитини повністю сформоване. Її словниковий запас багатий на слова ,що належать до різних частин мови. Переважають поширені речення, використовують складні синтаксичні конструкції. Дитина вільно може розповісти про події свого життя, описати предмети чи явища. У цей період закладаються підвалини писемного мовлення, а також оволодіння дитиною звуковим аналізом слова.
Серед порушень психофізичного розвитку у дітей вади мовлення спостерігаються чи не найчастіше. І це не випадково. Мовлення - дуже складна психічна функція. Його нормальний розвиток можливий лише за умови сформованості мислення , уваги, пам’яті, сприймання, рухової сфери дитини тощо. Будь-яке відхилення у розвитку названих процесів обов’язково позначається на стані мовлення дитини.
Порушення мовлення у дітей має здатність до патологічного закріплення, що призводить до різних стійких помилок, як в усному мовленні , так і на письмі. А , враховуючи , що мовленнєвий розвиток дитини продовжується ще й під час шкільного навчання, вони можуть спричинити різноманітні стійкі порушення у засвоєнні шкільних знань, насамперед з предметів мовного циклу: читання, письма, рідної мови.
Ось чому всі батьки мають знати, що необхідно зробити для своєчасного їх подолання.
На ці питання я спробую дати відповідь у наступній консультації.