КОМУНАЛЬНОЇ УСТАНОВИ «ЦАРИЧАНСЬКИЙ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР» ЦАРИЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
Цей статут є новою
редакцією Статуту,
зареєстрованого 15.11.2022 ,код
опису 458115292876
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Комунальна установа «Царичанський інклюзивно-ресурсний центр» Царичанської селищної ради (далі – інклюзивно-ресурсний центр ) знаходиться у комунальній власності Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області.
2. Повне найменування українською мовою: КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА «ЦАРИЧАНСЬКИЙ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР» ЦАРИЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ.
3. Скорочене найменування: ЦАРИЧАНСЬКИЙ ІРЦ
4. Юридична адреса комунальної установи «Царичанський інклюзивно-ресурсний центр» Царичанської селищної ради: 51000, Дніпропетровська область, Дніпровський район, селище Царичанка, вул. Соборна, буд.40-А.
6. У своїй діяльності інклюзивно-ресурсний центр підпорядковується засновнику. Органи управління у сфері освіти обласної держадміністрації здійснюють координацію діяльності інклюзивно-ресурсного центру, контроль за дотриманням ним актів законодавства та цього Статуту.
Засновник здійснює
фінансування комунальної установи, його матеріально-технічне забезпечення,
надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і
ремонт приміщень, їх господарське обслуговування.
Засновник розробляє та затверджує установчі
документи інклюзивно-ресурсного центру відповідно до вимог законодавства, у
тому числі цього Статуту.
7. Інклюзивно-ресурсний центр може мати у
своїй структурі філію (філії). Інклюзивно-ресурсний центр може організовувати
власну діяльність з використанням мобільного інклюзивно-ресурсного центру.
8.
Інклюзивно-ресурсний центр є юридичною особою, що утворюється як
бюджетна установа.
9. Інклюзивно-ресурсний центр є юридичною
особою, має печатку і штамп, бланк встановленого зразка, може мати самостійний
баланс, реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства.
10. Кілька засновників можуть прийняти спільне
рішення про утворення інклюзивно-ресурсного центру та укласти договір про
спільну діяльність або засновницький договір у порядку, визначеному
законодавством. Сільські, селищні, міські ради можуть утворювати
інклюзивно-ресурсні центри, забезпечувати та організовувати їх діяльність
відповідно до Закону
України “Про співробітництво територіальних громад”.
11. У своїй діяльності
інклюзивно-ресурсний центр керується Конституцією України, Конвенцією про права осіб з
інвалідністю, Законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, “Про професійну (професійно-технічну) освіту”, “Про фахову передвищу освіту”, “Про вищу освіту”, “Про дошкільну освіту”, іншими актами законодавства
Положенням про
інклюзивно-ресурсний центр, рішеннями Царичанської селищної ради та
відповідного органу управління освітою, власним Статутом.
12.
Інклюзивно-ресурсний центр самостійно приймає рішення і здійснює
діяльність в межах своєї компетенції, передбаченої законодавством України та
власним Статутом. Взаємовідносини інклюзивно-ресурсного центру з
юридичними і фізичними особами визначаються угодами, договорами, що укладені
між ними.
13. Інклюзивно-ресурсний центр провадить діяльність з
урахуванням таких принципів, як повага та сприйняття індивідуальних
особливостей осіб, дотримання найкращих інтересів особи, недопущення дискримінації
та порушення прав особи, конфіденційність, доступність освітніх послуг з
раннього віку, міжвідомча співпраця.
14. Інклюзивно-ресурсний центр не є неприбутковою установою та не має на меті отримання доходів.
ЗАВДАННЯ ІНКЛЮЗИВНО - РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ
15. Основними завданнями інклюзивно-ресурсного
центру є:
1) проведення комплексної оцінки, у тому числі
повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі
встановлення у них особливих освітніх потреб;
2) надання рекомендацій закладам освіти щодо
розроблення індивідуальної програми розвитку особи;
3) консультування батьків, інших законних
представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її
розвитку;
4) забезпечення участі педагогічних працівників
інклюзивно-ресурсного центру:
у діяльності команди психолого-педагогічного
супроводу особи з особливими освітніми потребами;
у семінарах, тренінгах, майстер-класах для
підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обміну досвідом тощо;
5) залучення (у разі потреби) педагогічних
працівників інклюзивно-ресурсного центру під час засідань
психолого-педагогічного консиліуму у спеціальних закладах загальної середньої
освіти;
6) надання психолого-педагогічних,
корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами:
дітям раннього та дошкільного віку, які не
відвідують заклади дошкільної освіти;
дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного
патронажу;
7) визначення потреби в асистенті учня та/або
супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі);
8) визначення категорії (типу) особливих освітніх
потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими
освітніми потребами в закладі освіти;
9) надання консультативної, психологічної допомоги
батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у
формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких осіб та підвищення
обізнаності щодо організації їх навчання і виховання;
10) інформування громади про діяльність
інклюзивно-ресурсного центру та взаємодія з місцевими органами виконавчої
влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони
здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у
справах дітей, громадськими організаціями тощо;
11) ведення обліку осіб, які звернулися до
інклюзивно-ресурсного центру, шляхом формування їх електронного переліку в АС
“ІРЦ”;
12) підготовка звітної та аналітичної інформації
про результати діяльності інклюзивно-ресурсного центру.
У період воєнного стану,
надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) додатковими
завданнями інклюзивно-ресурсного центру є:
проведення комплексної
оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого
супроводу осіб з особливими освітніми потребами, які вимушені змінити своє
місце проживання (перебування) та:
- зараховані в інклюзивні
класи (групи) закладів освіти і не отримують додаткових психолого-педагогічних,
корекційно-розвиткових послуг за місцем навчання;
- здобувають освіту з
використанням технологій дистанційного навчання, але не отримують
корекційно-розвиткових або психолого-педагогічних послуг за місцем навчання
внаслідок особливостей психофізичного розвитку;
надання інформації батькам
(іншим законним представникам) особи з особливими освітніми потребами, які
переїхали на тимчасове місце проживання в межах України, про заклади освіти, в
яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної,
соціальної та іншої допомоги.
16. Центри підтримки
інклюзивної освіти подають щороку не пізніше ніж 25 лютого визначеній МОН
установі, що належить до сфери його управління, зведену інформацію про
діяльність інклюзивно-ресурсного центру з використанням АС “ІРЦ” відповідно до
форми, затвердженої МОН.
17. З метою якісного
виконання покладених завдань інклюзивно-ресурсний центр зобов’язаний:
у разі виявлення складних життєвих обставин та/або
ризику для життя і здоров’я дитини невідкладно інформувати службу у справах дітей
за місцем проживання дитини, територіальний підрозділ Національної поліції;
вносити засновнику, відповідному структурному
підрозділу з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів органів управління
освітою та центру підтримки інклюзивної освіти пропозиції щодо удосконалення
діяльності інклюзивно-ресурсного центру;
залучати у разі потреби додаткових фахівців, у тому числі медичних працівників, клінічних психологів, психотерапевтів, ерготерапевтів, фізичних терапевтів, працівників соціальних служб, фахівців інших інклюзивно-ресурсних центрів, працівників закладів дошкільної освіти (ясел-садків) компенсуючого типу, спеціальних закладів загальної середньої освіти та навчально-реабілітаційних центрів.
ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ІНКЛЮЗИВНО - РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ
18. Інклюзивно-ресурсний центр надає послуги особам
з особливими освітніми потребами, які проживають (навчаються) на території Царичанської
територіальної громади Дніпровського району, за умови подання необхідних
документів. У разі відсутності інклюзивно-ресурсного центру на території
територіальної громади (району), міста (району міста) за місцем проживання
(навчання) особи батьки (один із батьків) або законні представники мають право
звернутися до інклюзивно-ресурсного центру територіальної громади, з яким
укладено договір про співробітництво, а в разі відсутності такого договору - до
найближчого інклюзивно-ресурсного центру.
У разі обслуговування осіб з особливими освітніми потребами, які проживають на території іншої адміністративно-територіальної одиниці або територіальної громади, інклюзивно-ресурсний центр не пізніше 15 числа, що настає за місяцем, в якому було подано звернення, інформує про таких осіб засновника та відповідний орган управління освітою з метою укладення договору про співробітництво. У такому разі діяльність інклюзивно-ресурсного центру організовується за однією із форм співробітництва, визначених Законом України “Про співробітництво територіальних громад”.
ОРГАНІЗПАЦІЯ ПРОВЕДЕННЯ КОМПЛЕКСНОЇ ОЦІНКИ
19. Комплексна оцінка, у тому числі повторна,
проводиться:
за письмовим (або он-лайн, використовуючи АС “ІРЦ”)
зверненням (заявою) до інклюзивно-ресурсного центру батьків (одного з батьків)
або інших законних представників особи з особливими освітніми потребами, особи,
яка подала заяву відповідно до частини
четвертої статті 4 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених
осіб”, яка досягла 14 років (за погодженням із батьками, іншими законними
представниками), органів опіки та піклування (для дітей-сиріт, дітей
позбавлених батьківського піклування (у разі непризначення законного
представника у відповідному до законодавства порядку), повнолітньої особи (далі
- заявники).
Усі письмові звернення (заяви) до
інклюзивно-ресурсного центру щодо проведення комплексної оцінки невідкладно
фіксуються в АС “ІРЦ”. У разі звернення до інклюзивно-ресурсного центру щодо проведення
комплексної оцінки однієї і тієї самої особи воно фіксується як повторне.
Перед проведенням комплексної оцінки керівник
(директор) інклюзивно-ресурсного центру або уповноважені ним працівники
проводять первинний прийом заявників, визначають час, місце та дату проведення
комплексної оцінки та встановлюють наявність у них таких документів:
документи, що посвідчують особу заявників;
свідоцтво про народження дитини;
інші документів, що посвідчують особу, якій
проводитиметься комплексна оцінка.
У період воєнного стану,
надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можуть
надаватися копії документів, що посвідчують особу дитини, особу батьків (інших
законних представників) дитини, повнолітньої особи, свідоцтва про народження
дитини або пред’являтися документи з використанням мобільного додатка Порталу
Дія (Дія).
У разі проведення комплексної оцінки особи з
інвалідністю до звернення (заяви) до інклюзивно-ресурсного центру щодо
проведення комплексної оцінки додається її індивідуальна програма реабілітації.
20. Інклюзивно-ресурсний центр проводить комплексну
оцінку не пізніше ніж протягом місяця з моменту подання звернення (заяви).
У період воєнного стану,
надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для дітей,
які переїхали на тимчасове місце проживання, комплексна оцінка проводиться
протягом тижня з моменту подання звернення (заяви).
21. У разі коли особа з особливими освітніми
потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту, до заяви можуть
додаватися:
психолого-педагогічна характеристика особи із
зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена
відповідним педагогічним працівником та затверджена керівником відповідного
закладу освіти;
зошити з рідної мови, математики, результати
навчальних досягнень (для осіб, які здобувають загальну середню освіту),
малюнки, інші результати навчання, виховання та розвитку особи;
документи щодо додаткових обстежень особи;
копія протоколу засідання команди
психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами із
зазначенням потреби щодо продовження тривалості здобуття освіти.
22. У разі коли особі з особливими освітніми
потребами вже надавались психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові
послуги, до інклюзивно-ресурсного центру подаються:
попередні рекомендації щодо проведення комплексної
оцінки;
висновок відповідних фахівців щодо результатів
надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг із зазначенням
динаміки розвитку особи згідно з індивідуальною програмою розвитку.
23. Інклюзивно-ресурсний центр може проводити
комплексну оцінку, у тому числі повторну, за місцем навчання та/або проживання
(перебування) особи. Графік проведення комплексної оцінки обов’язково
погоджується з керівником відповідного закладу освіти, закладу охорони здоров’я
та батьками (одним з батьків) або законними представниками особи за два тижні
до початку її проведення.
Для осіб, які мають освітні труднощі тяжкого та
найтяжчого ступеня прояву; відповідно до індивідуальної програми реабілітації
особи з інвалідністю потребують індивідуального догляду та супроводу;
перебувають на довготривалому лікуванні та/або реабілітації в закладах охорони
здоров’я комплексна оцінка проводиться за місцем їх проживання (перебування).
Для здобувачів освіти комплексна оцінка проводиться
з обов’язковим спостереженням та додатковим збором інформації фахівцями
інклюзивно-ресурсного центру про особливості навчання особи в закладі освіти
та/або за місцем її проживання (перебування), в тому числі тимчасового у період
воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого
періоду), консультацій з педагогічними працівниками закладу освіти щодо
розроблення її індивідуальної освітньої траєкторії, індивідуальної програми
розвитку, необхідності модифікації/адаптації освітньої програми (навчальних
предметів), особливостей організації освітнього середовища, рекомендацій з
надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг тощо. Для цього
фахівці інклюзивно-ресурсного центру за
заявою заявників виїжджають на місце навчання особи з особливими освітніми
потребами та/або місця проживання (перебування), в тому числі тимчасового місця
проживання (перебування) у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або
надзвичайного стану (особливого періоду).
За погодженням із заявниками строк проведення
комплексної оцінки може бути продовжено, але не більш як до 30 календарних днів
з моменту подання ними письмової заяви, якщо під час проведення оцінки особа
була тимчасово непрацездатна або хворіла, що підтверджується медичним висновком
про тимчасову непрацездатність або довідкою про тимчасову непрацездатність за
формою, затвердженою наказом МОЗ від 14 лютого 2012 р. № 110 (форма
№ 095/о).
24. Під час проведення комплексної оцінки фахівці
інклюзивно-ресурсного центру повинні створити атмосферу довіри та
доброзичливості, враховувати фізичний, психологічний та емоційний стан особи,
індивідуальні особливості її розвитку, вік, місце проживання, мову спілкування
тощо.
25. Участь батьків (одного з батьків) або законних
представників особи у проведенні комплексної оцінки є обов’язковою.
26. Комплексна оцінка проводиться фахівцями
інклюзивно-ресурсного центру індивідуально за такими напрямами:
оцінка фізичного розвитку особи;
оцінка мовленнєвого розвитку особи;
оцінка когнітивної сфери особи;
оцінка емоційно-вольової сфери особи;
оцінка освітньої діяльності особи.
За потреби під час комплексної оцінки може
використовуватись інформація про стан здоров’я особи та результати медичної
діагностики вузькопрофільних спеціалістів, яку надають заявники (за бажанням).
27. Метою проведення оцінки фізичного розвитку
особи є визначення рівня її загального розвитку, відповідності віковим нормам,
розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо, а також його впливу на
фізичну та рухливу активність особи, її освітню діяльність. За результатами
оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо
облаштування освітнього середовища (простору), адаптації/модифікації навчальних
програм.
28. Оцінка мовленнєвого
розвитку особи проводиться з метою визначення рівня розвитку та використання
вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його
структури, а також його впливу на опанування навчальних програм, розвиток
комунікативних навичок тощо. За результатами оцінки визначаються потреби і
надаються рекомендації, у тому числі щодо адаптації/модифікації навчальних
програм, застосування корекційно-розвиткового складника в освітніх програмах.
29. Оцінка когнітивної
сфери особи проводиться з метою визначення рівня сформованості таких
пізнавальних процесів, як сприймання, пам’ять, мислення, уява, увага, а також
їх впливу на освітню діяльність. За результатами оцінки визначаються потреби і
надаються рекомендації, у тому числі щодо адаптації/модифікації навчальних
програм, застосування корекційно-розвиткового складника в освітніх програмах.
30 . Оцінка
емоційно-вольової сфери особи проводиться з метою виявлення її здатності до
вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин,
психологічного стану особи, а також їх впливу на освітню діяльність. За
результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі
для фахівців, що надають корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні
послуги, для практичного психолога та соціального педагога закладу освіти.
31. Оцінка освітньої
діяльності проводиться за всіма напрямками з урахуванням критеріїв формування
вмінь та навичок, впливу встановлених особливих освітніх потреб на рівень
сформованості знань, умінь, навичок відповідно до вікових особливостей особи, у
тому числі оцінка умінь, навичок, інтересів, важливих для вибору професії (для
осіб з особливими освітніми потребами, які здобуватимуть професійну
(професійно-технічну), фахову передвищу, вищу освіту).
32. У разі потреби фахівці
інклюзивно-ресурсного центру можуть проводити комплексну оцінку за іншими
напрямами, зокрема визначення рівня соціальної адаптації, взаємовідносин з
однолітками, дорослими.
33. Результати комплексної оцінки оформлюються в
електронному вигляді, зберігаються в інклюзивно-ресурсному центрі та надаються
батькам (одному з батьків) або законним представникам особи за письмовим
зверненням.
Інформація про результати комплексної оцінки є
конфіденційною. Обробка та захист персональних даних осіб в
інклюзивно-ресурсному центрі здійснюється відповідно до вимог Закону
України “Про захист персональних даних”.
34. Узагальнення результатів комплексної оцінки
здійснюється на засіданні фахівців інклюзивно-ресурсного центру, які її
проводили, в якому мають право брати участь батьки (один з батьків) або законні
представники особи з особливими освітніми потребами.
За результатами комплексної оцінки:
визначаються наявність чи відсутність у особи
особливих освітніх потреб та у разі їх наявності зазначається категорія
(категорії) (тип (типи) її особливих освітніх потреб (труднощів);
визначаються напрями, рівень та обсяг підтримки особи
з особливими освітніми потребами в освітньому процесі, у тому числі обсяг
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, які надаються особам з
особливими освітніми потребами в закладах освіти (для особи з інвалідністю - з
урахуванням індивідуальної програми реабілітації);
надаються рекомендації щодо складення, виконання,
коригування індивідуальної програми розвитку в частині надання
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, змісту, форм та
методів навчання відповідно до потенційних можливостей особи, створення
належних умов для навчання залежно від порушення розвитку осіб з особливими
освітніми потребами (доступність приміщень, особливості облаштування робочого
місця, використання технічних засобів тощо);
надаються рекомендації
щодо надання підтримки в освітньому процесі для дітей, які зазнали
психологічної травми.
35. За результатами засідання складається висновок
про комплексну оцінку.
36. Фахівці інклюзивно-ресурсного центру
зобов’язані ознайомити батьків (одного з батьків) або законних представників
особи з особливими освітніми потребами з висновком про комплексну оцінку,
необхідністю створення умов для навчання та надання психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти (у разі здобуття особою дошкільної
чи загальної середньої освіти).
37. Комплексна оцінка з підготовкою відповідного
висновку проводиться протягом 10 робочих днів/
38. Висновок про комплексну оцінку надається
батькам (одному з батьків) або законним представникам особи з особливими освітніми
потребами, за заявою яких (якого) її проведено, у двох примірниках, один з яких
подається батьками (законними представниками) особи до закладу освіти.
Також висновок про
комплексну оцінку може надаватися особі, якою подано заяву відповідно до частини
четвертої статті 4 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо
переміщених осіб”.
39. Висновок про
комплексну оцінку зберігається в АС “ІРЦ”.
40. У разі встановлення фахівцями
інклюзивно-ресурсного центру наявності в особи особливих освітніх потреб
висновок про комплексну оцінку є підставою для:
забезпечення інклюзивного
навчання (утворення інклюзивної групи чи класу), складення для неї індивідуальної
програми розвитку та надання їй психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових послуг згідно з визначеним рівнем підтримки відповідно
до додатка 1 до Порядку організації інклюзивного навчання
у закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів
України від 10 квітня 2019 р. № 530 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 51,
ст. 1735; 2021 р., № 62, ст. 3908), та додатка
1 до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої
освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021
р. № 957 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 76, ст. 4774);
зарахування особи з
особливими освітніми потребами до закладів спеціальної освіти (з урахуванням
особливостей розвитку особи відповідно до профілю (напряму) спеціальної школи
або навчально-реабілітаційного центру);
зарахування до спеціальних
груп чи класів (з урахуванням особливостей розвитку особи);
складення індивідуальної
програми розвитку для осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають
освіту за формою педагогічного патронажу.
41. Комплексна
оцінка може проводитися перед зарахуванням особи з особливими освітніми
потребами до закладу дошкільної або загальної середньої освіти. З метою
створення у такому закладі умов для навчання особи її батьки (один з батьків)
або законні представники звертаються до інклюзивно-ресурсного центру за шість
місяців до початку навчального року.
Перед проведенням комплексної оцінки батьки (один з
батьків) або законні представники особи можуть звернутися до закладу освіти,
який вони обрали, для зарахування особи.
42. Повторна комплексна оцінка фахівцями
інклюзивно-ресурсного центру проводиться у разі:
переходу особи з особливими освітніми потребами з
дошкільного закладу освіти в заклад загальної середньої освіти; переходу особи
з особливими освітніми потребами між рівнями освіти; переведення особи із
спеціального закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної
середньої освіти, закладу дошкільної освіти, закладу загальної середньої освіти
до інклюзивної (спеціальної) групи закладу дошкільної освіти або інклюзивного
(спеціального) класу закладу загальної середньої освіти;
надання рекомендації команди
психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами у
закладах загальної середньої та дошкільної освіти, психолого-педагогічного
консиліуму спеціального закладу загальної середньої освіти щодо наявності
успіхів або труднощів у засвоєнні особою освітньої програми;
ініціативи батьків (інших
законних представників) особи з особливими освітніми потребами;
ініціативи особи,
що подавала заяву відповідно до частини
четвертої статті 4 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо
переміщених осіб” з метою проведення моніторингу розвитку особи, але не частіше
ніж раз на рік;
рекомендації команди
психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами
закладу освіти або фахівців інклюзивно-ресурсних центрів з метою проведення
моніторингу розвитку особи (за згодою батьків);
визначення потреби у
продовженні тривалості здобуття освіти особами з особливими освітніми
потребами, що здобувають загальну середню освіту.
43-. У
період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану
(особливого періоду) для осіб, які здобувають загальну середню освіту та
тимчасово перебувають за кордоном, або для осіб, які перебувають на тимчасово
окупованих територіях, під час переходу між рівнями освіти строк дії висновку,
який використовувався у процесі здобуття освіти на попередньому рівні освіти,
продовжується на період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного
стану (особливого періоду). Повторна комплексна оцінка має бути проведена не
пізніше ніж через три місяці після припинення чи скасування воєнного стану,
надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду), повернення
здобувача освіти з-за кордону або повернення тимчасово окупованої території, на
якій проживає здобувач освіти, під загальну юрисдикцію України та відновлення
конституційного ладу України на цій території.
44. У разі коли батьки
(один з батьків) або законні представники особи з особливими освітніми
потребами не погоджуються з висновком про комплексну оцінку, вони можуть
звернутися до відповідного структурного підрозділу з питань діяльності
інклюзивно-ресурсних центрів органів управління освітою для організації
проведення повторної комплексної оцінки.
Протягом 10 робочих днів з дати звернення батьків
(одного з батьків) або законних представників відповідний структурний підрозділ
з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів органів управління освітою
зобов’язаний організувати проведення повторної комплексної оцінки особи з
особливими освітніми потребами за місцем її проживання (перебування)/навчання
чи в іншому місці за попереднім погодженням з батьками (одним з батьків) або
законними представниками.
45. Повторна комплексна
оцінка може проводитися за всіма або окремими напрямами залежно від освітніх
потреб особи з особливими освітніми потребами та наявної інформації про її
розвиток.
46. За результатами повторної комплексної оцінки
складається висновок про повторну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи,
який зберігається в АС “ІРЦ”, що є основою для розроблення індивідуальної
програми розвитку особи з особливими освітніми потребами, надання їй
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, у разі потреби
продовження тривалості здобуття освіти особами з особливими освітніми
потребами, що здобувають загальну середню освіту.
Висновок про комплексну оцінку повинен містити
категорію (категорії) (тип (типи) її особливих освітніх потреб (труднощів) та
інформацію щодо ступеня їх прояву; рівень підтримки для організації
інклюзивного навчання до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах
дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10
квітня 2019 р. № 530 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 51, ст. 1735; 2021
р., № 62, ст. 3908), та Порядку
організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. №
957 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 76, ст. 4774).
ОРГАНІЗАЦІЯ СИСТЕМНОГО КВАЛІФІКОВАНОГО СУПРОВОДУ, НАДАННЯ
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ТА КОРЕКЦІЙНО – РОЗВИТКОВИХ ПОСЛУГ ОСОБАМ З ОСОБЛИВИМИ
ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
47. Організацію системного
кваліфікованого супроводу, надання психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових послуг здійснюють фахівці інклюзивно-ресурсного центру,
які:
надають допомогу в
організації освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами,
передбаченій її індивідуальною програмою розвитку;
беруть участь у команді
психолого-педагогічного супроводу особи в закладі освіти, участь у розробленні
її індивідуальної програми розвитку;
надають у разі потреби
іншу методичну допомогу педагогічним працівникам закладу освіти та/або допомагають
у залученні додаткових спеціалістів, які можуть надати практичну консультативну
допомогу у складних випадках, тощо;
консультують батьків
(інших законних представників особи) щодо роботи з особою з особливими
освітніми потребами вдома, особу, що подавала заяву відповідно до частини
четвертої статті 4 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо
переміщених осіб”;
виконують інші
обов’язки відповідно до завдань інклюзивно-ресурсного центру та посадових
обов’язків.
48. Системний
кваліфікований супровід, надання психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових послуг спрямовані на:
запобігання виникненню
освітніх труднощів, їх мінімізацію в осіб з особливими освітніми потребами під
час освітнього процесу;
соціалізацію осіб з
особливими освітніми потребами, розвиток їх самостійності та відповідних
компетенцій;
сприяння розвитку
потенціалу в осіб з особливими освітніми потребами з подальшим визначенням їх
професійної орієнтації;
формування компенсаційних
способів діяльності як важливої умови підготовки дітей з особливими освітніми
потребами до навчання в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної
(професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти;
забезпечення
розвитку навичок саморегуляції та саморозвитку дітей з урахуванням наявних
знань, умінь і навичок комунікативної діяльності, становлення особистості;
запобігання посиленню
психологічної травми.
49. Тривалість
робочого тижня педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру, в тому
числі його керівника, становить 36 годин на тиждень та включає час, необхідний
для виконання ними завдань інклюзивно-ресурсного центру, визначених цим Статутом,
та посадових обов’язків, передбачених трудовим договором та/або посадовою
інструкцією, зокрема:
проведення
комплексної оцінки;
здійснення системного
кваліфікованого супроводу;
надання
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;
провадження інших видів діяльності, що забезпечують
виконання завдань інклюзивно-ресурсного центру, визначених цим Статутом.
КАДРОВЕ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ
50. Керівництво діяльністю інклюзивно-ресурсного
центру здійснює керівник (директор), який призначається на посаду строком на
шість років на конкурсній основі та звільняється з посади засновником
інклюзивно-ресурсного центру або уповноваженим ним органом (посадовою особою).
Рішення про проведення конкурсу приймається
засновником інклюзивно-ресурсного центру або уповноваженим ним органом
(посадовою особою):
одночасно з прийняттям рішення про утворення нового
інклюзивно-ресурсного центру;
не менш як за два місяці до завершення строкового
трудового договору, укладеного з керівником (директором) інклюзивно-ресурсного
центру;
не пізніше ніж протягом десяти робочих днів з дня
дострокового припинення договору, укладеного з керівником (директором)
відповідного інклюзивно-ресурсного центру, чи визнання попереднього конкурсу
таким, що не відбувся.
Конкурс на посади керівника (директора)
інклюзивно-ресурсного центру проводиться відповідно до положення про конкурс,
затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).
На посаду керівника (директора)
інклюзивно-ресурсного центру призначається особа, яка має вищу освіту не нижче
освітнього ступеня магістра (спеціаліста) за спеціальністю “Спеціальна освіта”
(“Корекційна освіта”, “Дефектологія”) або “Психологія” (“Практична психологія”)
та стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менш як п’ять років
та яка пройшла конкурсний відбір і визнана переможцем конкурсу відповідно до
порядку, затвердженого засновником інклюзивно-ресурсного центру.
51. Керівник
(директор) інклюзивно-ресурсного центру:
1) планує та організовує роботу
інклюзивно-ресурсного центру, видає відповідно до компетенції накази, контролює
їх виконання, затверджує посадові інструкції фахівців інклюзивно-ресурсного
центру;
2) призначає на посаду працівників
інклюзивно-ресурсного центру, звільняє їх із займаної посади відповідно до
законодавства, затверджує посадові інструкції працівників інклюзивно-ресурсного
центру, заохочує працівників інклюзивно-ресурсного центру і накладає на них
дисциплінарні стягнення;
3) створює належні умови для продуктивної праці
фахівців інклюзивно-ресурсного центру, підвищення їх фахового і
кваліфікаційного рівня, впровадження сучасних методик проведення
психолого-педагогічної оцінки, новітніх технологій надання
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг особам з особливими
освітніми потребами;
4) розпоряджається за погодженням із засновником в
установленому порядку майном інклюзивно-ресурсного центру та його коштами,
формує кошторис, укладає цивільно-правові угоди, забезпечує ефективність
використання фінансових та матеріальних ресурсів;
5) забезпечує охорону праці, дотримання законності
у діяльності інклюзивно-ресурсного центру;
6) представляє інклюзивно-ресурсний центр у
відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування,
підприємствами, установами та організаціями;
7) подає засновнику річний звіт про діяльність
інклюзивно-ресурсного центру;
8) видає відповідно до компетенції накази,
контролює їх виконання;
9) діє від імені інклюзивної-ресурсного центру без
довіреності;
10) залучає юридичних та фізичних осіб до виконання
завдань інклюзивно-ресурсного центру шляхом укладення з ними цивільно-трудових
договорів відповідно до своєї компетенції;
11) може вносити засновнику інклюзивно-ресурсного
центру пропозиції щодо підвищення ефективності діяльності інклюзивно-ресурсного
центру.
52. Діяльність інклюзивно-ресурсного
центру забезпечують педагогічні працівники - керівник (директор), завідувач
філії (за наявності філії), фахівці (консультанти) інклюзивно-ресурсного центру
(практичні психологи, вчителі-реабілітологи, вчителі-логопеди, інші вчителі-дефектологи).
У разі коли кількість дітей, які проживають на
території територіальної громади (району) або у місті (районі міста), перевищує
відповідно 7 та 12 тис., інклюзивно-ресурсний центр додатково залучає
необхідних фахівців. До штатного розпису інклюзивно-ресурсного центру додаткові
посади фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсного центру вводяться за
рішенням його засновника із розрахунку 0,5 ставки на кожну додаткову тисячу
дитячого населення, яке проживає на території відповідної територіальної громади
та яке інклюзивно-ресурсний центр обслуговує.
Штатний розпис інклюзивно-ресурсного центру
передбачає посади інших працівників (адміністратор інклюзивно-ресурсного
центру, головний бухгалтер, бухгалтер, сестра медична (брат медичний), юрист,
водій тощо), які забезпечують господарсько-обслуговуючу та іншу діяльність
інклюзивно-ресурсного центру.
Штатний розпис
інклюзивно-ресурсного центру затверджує його засновник відповідно до
законодавства. До штатного розпису інклюзивно-ресурсного центру додаткові посади
вводяться за рахунок спеціального фонду.
53. На посади педагогічних працівників
інклюзивно-ресурсного центру призначаються особи, які є громадянами України,
вільно володіють державною мовою, мають вищу педагогічну (психологічну) освіту
ступеня магістра (спеціаліста) за спеціальностями “Спеціальна освіта” (для
осіб, які здобували вищу освіту до набрання чинності постановою Кабінету
Міністрів України від 29 квітня 2015 р. №
266 “Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими
здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти” (Офіційний вісник України,
2015 р., № 38, ст. 1147), за спеціальностями “Дефектологія”, “Корекційна
освіта” (за нозологіями) або “Психологія” (“Практична психологія”), стаж
педагогічної та/або науково-педагогічної роботи або роботи за фахом не менш як
два роки, у порядку, встановленому трудовим законодавством.
54. Призначення на посади
педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру здійснюється керівником
(директором) інклюзивно-ресурсного центру.
55. Обов’язки керівника (директора) та інших
працівників інклюзивно-ресурсного центру визначаються відповідно до
законодавства та посадових інструкцій, затверджених керівником (директором)
інклюзивно-ресурсного центру.
56. На педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного
центру поширюються умови оплати праці, умови надання щорічних відпусток та інші
пільги, встановлені законодавством для педагогічних працівників спеціальних
закладів загальної середньої освіти.
57. У разі потреби інклюзивно-ресурсний центр може
залучати додаткових фахівців шляхом укладання цивільно-правових угод.
58. МОН з метою створення
умов для здобуття освіти осіб з особливими освітніми потребами в межах своїх
повноважень:
1) здійснює координацію
діяльності органів управління освітою та інклюзивно-ресурсних центрів;
2) забезпечує створення та
функціонування (адміністрування) АС “ІРЦ”;
3) взаємодіє з питань
діяльності інклюзивно-ресурсного центру з органами виконавчої влади, органами
місцевого самоврядування, закладами освіти, охорони здоров’я, закладами і
установами системи соціального захисту населення, а також громадськими
об’єднаннями.
59. Для
забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної
та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної
(професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, АС “ІРЦ” забезпечує
передачу до бази даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти та
програмно-апаратного комплексу “Автоматизований інформаційний комплекс
освітнього менеджменту” інформації про осіб з особливими освітніми потребами та
їх психолого-педагогічну оцінку розвитку, а також про відповідних суб’єктів
освітньої діяльності.
60. Інформація до
Єдиної державної електронної бази з питань освіти та програмно-апаратного
комплексу “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту”
передається у процесі оновлення в АС “ІРЦ” та доповнює профіль особи та закладу
освіти у складових зазначеної електронної бази: Реєстрі суб’єктів освітньої
діяльності, Реєстрі здобувачів освіти, Реєстрі документів про освіту, Реєстрі
дітей дошкільного та шкільного віку, довідниках здобувачів освіти та закладів
освіти програмно-апаратного комплексу “Автоматизований інформаційний комплекс
освітнього менеджменту”.
УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ
61. Адміністрування
функціонування АС “ІРЦ” здійснює визначена МОН установа, що належать до сфери
його управління.
62. Органи управління освітою забезпечують:
1) використання та наповнення даними АС “ІРЦ” у
взаємодії між інклюзивно-ресурсним центром та закладами освіти;
2) розгляд звернень стосовно діяльності
інклюзивно-ресурсного центру в
установленому законодавством порядку;
3) здійснення координації роботи інклюзивно-ресурсного
центру та забезпечення здійснення контролю за його діяльністю, дотриманням
вимог законодавства та цього Статуту;
4) здійснення контролю за дотриманням права дітей,
у тому числі дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, на
інклюзивне навчання;
5) надання рекомендацій органам місцевого
самоврядування щодо утворення інклюзивно-ресурсного центру;
6) визначення потреби регіону у фахівцях різних
спеціальностей для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових
послуг, формування регіонального замовлення на їх підготовку.
63. Інститут спеціальної педагогіки і психології
імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук:
1) розробляє
методичні рекомендації щодо роботи фахівців інклюзивно-ресурсного центру,
впровадження доказових методик у роботі з дітьми з особливими освітніми
потребами відповідно до категорій (типів) особливих освітніх потреб
(труднощів);
2) проводить
дослідження та поширення новітніх освітніх технологій з метою покращення роботи
інклюзивно-ресурсних центрів;
3) проводить аналіз
застосування методик комплексного психолого-педагогічного супроводження осіб з
особливими освітніми потребами, форм і методів навчання, технічних засобів
тощо.
64. Органи місцевого самоврядування
:
1) утворюють, реорганізовують та ліквідовують
інклюзивно-ресурсний центр, затверджують та змінюють його склад, графік роботи,
організовують та проводять конкурси на зайняття посади директора;
2) призначають на посаду та звільняють з посади директора
інклюзивно-ресурсного центру;
3) заслуховують звіт про діяльність
інклюзивно-ресурсного центру;
4) залучають необхідних фахівців для надання
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг шляхом укладення
цивільно-правових угод відповідно до запитів інклюзивно-ресурсного центру;
5) забезпечують створення матеріально-технічних
умов, необхідних для функціонування інклюзивно-ресурсного центру та організації
інклюзивного навчання;
6) проводять моніторинг виконання рекомендацій
інклюзивно-ресурсного центру підпорядкованими їм закладами освіти.
ВЕДЕННЯ ДІЛОВОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО
ЦЕНТРУ
65. Для організації та
обліку роботи фахівці інклюзивно-ресурсного центру ведуть документацію в
електронній або паперовій формі, зокрема:
1) річний план роботи
інклюзивно-ресурсного центру;
2) річний план роботи
фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
3) щотижневі графіки
роботи інклюзивно-ресурсного центру та фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
4) особові справи осіб,
які пройшли комплексну оцінку;
5) із використанням
системи автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів:
журнал обліку заяв щодо
проведення комплексної оцінки ;
журнал обліку висновків
про комплексну оцінку;
річний звіт
інклюзивно-ресурсного центру;
6) журнал обліку надання
психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг особам з особливими
освітніми потребами.
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНА БАЗА
ТА ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ
66. Матеріально-технічна
база інклюзивно-ресурсного центру включає будівлі, споруди, приміщення, землю,
комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності,
вартість яких відображена у балансі.
67. Майно, закріплене за інклюзивно-ресурсним
центром, належить йому на праві оперативного управління та не може бути
вилученим, якщо інше не передбачено законодавством.
68. Фінансування інклюзивно-ресурсного центру
здійснюється засновником відповідно до законодавства.
69. Фінансово-господарська діяльність
інклюзивно-ресурсного центру провадиться відповідно до бюджетного
законодавства, законодавства про освіту та інших нормативно-правових актів.
70. Джерелами фінансування інклюзивно-ресурсного
центру є кошти засновника, благодійні пожертви юридичних та фізичних осіб, інші
джерела, не заборонені законодавством, у тому числі кошти, одержані за надання
додаткових освітніх та інших платних послуг, гранти, дарунки, інші надходження,
одержані від юридичних та фізичних осіб.
Інклюзивно-ресурсний центр має право надавати
платні послуги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня
2010 р. №
796 “Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися
закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до
державної і комунальної форми власності” (Офіційний вісник України, 2010 р., №
67, ст. 2410; 2018 р., № 68, ст. 2289).
Надходження, отримані інклюзивно-ресурсним центром
за надання платних послуг та за рахунок інших додаткових джерел фінансування, в
установленому законодавством порядку використовуються для забезпечення
діяльності інклюзивно-ресурсного центру, передбаченої його установчими
документами.
Інклюзивно-ресурсний центр самостійно
розпоряджається надходженнями від надання платних послуг та інших додаткових
джерел фінансування, передбачених його установчими документами.
71.
Порядок діловодства і бухгалтерського обліку в інклюзивно-ресурсному центрі визначається законодавством, нормативно-правовими актами МОН та іншими центральними органами
виконавчої влади, до сфери
управління яких належить установа.
72 .Послуги з ведення бухгалтерського обліку та фінансово-господарської діяльності, складення фінансової і бюджетної звітності інклюзивно-ресурсного центру забезпечує комунальний заклад «Централізована бухгалтерія» Царичансьткої селищної ради згідно Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи.
ПРИПИНЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ
73. Діяльність
інклюзивно-ресурсного центру припиняється в результаті його реорганізації (злиття,
приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. Рішення про реорганізацію або
ліквідацію інклюзивно-ресурсного центру приймається засновником. Припинення
діяльності інклюзивно-ресурсного центру здійснюється комісією з припинення
(комісією з реорганізації, ліквідаційною комісією), утвореною в установленому
законодавством порядку.
74. Під час реорганізації
інклюзивно-ресурсного центру його права та обов’язки переходять до
правонаступника, що визначається засновником.
75. Інклюзивно-ресурсний
центр, що є юридичною особою, вважається реорганізованим (ліквідованим) з дня
внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб -
підприємців та громадських формувань відповідного запису в установленому порядку.
ВНЕСЕННЯ ЗМІН ТА ДОПОВНЕНЬ ДО СТАТУТУ
76. Зміни та доповнення до цього Статуту у разі потреби вносяться засновником шляхом викладення його у новій редакції та реєструються в установленому законом порядку.