ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ З ДИТИНОЮ, ЯКА
МАЄ ОСОБЛИВІ ОСВІТНІ ПОТРЕБИ:
• Розмовляючи з дитиною, яка має труднощі у
спілкуванні, слухайте її уважно. Будьте терплячими, зачекайте, доки вона сама
закінчить фразу, сформулює думку. Якщо Ви не зрозуміли, що говорить дитина,
обов’язково перепитайте, уточніть, що вона мала на увазі.
• Звертаючись до дитини з порушеннями зору,
завжди називайте себе та звертайтесь до неї на ім’я.
• Якщо дитина погано бачить, важливо коротко
описувати місце, де ви знаходитесь і попереджати про перешкоди (сходи, двері,
інші предмети). Пересувайтеся з нею в помірному темпі, не робіть різких рухів.
• Якщо дитина відвертається чи не відповідає,
можливо їй потрібен час. Почекайте трохи, а потім спробуйте привернути її увагу
(наприклад, торкніться її плеча).
• Говоріть з дитиною чітко, в нормальному
темпі, простими словами.
• Спілкуючись з дитиною, не використовуйте
занадто довгі речення.
• Розмовляючи з дитиною, розташуйтеся так,
щоб ваші очі були на рівні з обличчям дитини, на зручній для неї відстані.
• Не перевантажуйте дитину, вживаючи в
розмові надто багато незнайомих для неї слів.
• Розмовляючи з дитиною, налаштуйтесь на її
темп, аби вона встигала сприйняти інформацію від вас, обміркувати її та дати
відповідь.
• Якщо Вам необхідно дати дитині підказку,
витримайте паузу в 5-7 секунд, і якщо дитина не відповідає, допоможіть їй.
• Якщо у дитини спостерігаються труднощі в розумінні
мовлення, супроводжуйте ваше мовлення зрозумілими для дитини жестами, використовуйте
візуальні підказки (малюнки, фото, предмети).
• Аби привернути увагу дитини, яка погано
чує, помахайте їй рукою чи торкніться її руки.
• Не кваптесь вгадувати бажання дитини,
давайте їй можливість висловитися про них будь-яким способом.
• Аби швидше налагодити спілкування,
звертайте увагу і коментуйте все, що робить дитина. Так вона розумітиме, що її
бачать та розуміють.
• Якщо Ви помітили, що дитина відволікається
на якийсь предмет (іграшку), розкажіть про нього, дайте дитині його потримати
тощо.
• Якщо Ви говорите дитині «ні», обов’язково
потрібно пояснити «чому?».
• Зважайте на те, що дитина може стомлюватись
дуже швидко. В таких ситуаціях вона може поводитись неконтрольовано і емоційно.
Дитина може відсторонитись (відійти від вас, відвернутись, прилягти), або ж навпаки,
може бути надто активною (бігати, розкидати іграшки, кричати чи плакати). В
такі моменти важливо сказати дитині «ти втомився», визначаючи словами такий її
стан. Поступово дитина навчиться розуміти, що таке – втомлюватись, і зможе
впоратись із цим станом чи повідомити про нього.
• Про свої бажання дитина часто сповіщає
своєю поведінкою. Коли її не розуміють, дитина може тупати ногами, кричати,
відвертатися, битися, втікати в іншу кімнату тощо. Намагайтеся зрозуміти, що
саме відбувається з дитиною. Можливо вона втомилась, або не зрозуміла правил
Вашої гри (завдання), чи хоче їсти (пити).
• Ставтеся з повагою до дитини, будьте
відкритими та привітними, спілкуйтесь на рівних.