Дитяча агресивність
Якщо дитина демонструє агресивні реакції, це ще не означає, що вона робить негативний вчинок.
Виявляється, агресія – це форма поведінки, спрямованої на самозахист. Вона служить для адаптації
до навколишнього середовища, задоволення бажань і досягнення мети. Тобто це те, що властиве
нам від народження, те, що не можна знищити, можна тільки приглушити. Агресія: за і проти (на думку Генріха Перенса)
За.
Агресія – самозахисна поведінка, настійлива, не ворожа, спрямована на досягнення мети та
тренування.
Дитина в цьому випадку поводиться агресивно, щоб самоствердитися, взяти гору в якій-небудь
ситуації, а також удосконалити свій досвід. Така поведінка служить для захисту потреб, власності,
прав та тісно пов’язана із задоволенням власних бажань, досягнення мети, так само як і здатністю до
адаптації.
Дитина хоче щось зробити, але в неї виходить. Нормально, що в цій ситуації вона може розсердитися.
Не треба в цей момент сварити дитину. Краще дати дитині можливість «посердитися». Наприклад,
побити боксерську грушу або подушку, порвати газету. А потім навчити, що можна розсердитися і
сказати собі: «Я все одно зроблю це!». Тоді обов’язково все вийде. І тоді не треба буде сердитися.
Цей тип агресії є важливим засобом розвитку пізнання й здатності покладатися на себе. Він спонукає
до необхідної конкуренції, яка в своїй основі не є ворожою й деструктивною.
Безумовно, прояви цього типу агресії природні до здорового адаптування до середовища.
Проти.
Агресія ворожа, тобто злостива, неприємна поведінка, що завдає болю оточенню.
Ненависть, лють, задерикуватість, бажання помститися також можуть бути формою самозахисту,
однак породжують багато особистих проблем і змушують страждати оточення.
Ворожість можуть викликати і активізувати сильні неприємні переживання. Крім того, ворожа
агресивність може бути викликана відвертим бажанням завдати комусь болю та отримати від цього
особливе задоволення.
Нестерпні стрес і біль змінюють агресивність, яка нікому не шкодить, на протилежну, викликану
бажанням усунути джерело болю або стресу. Тобто виникає тип агресії, який набуває рис
внутрішнього бажання заподіяти шкоду або знищити щось у своєму оточенні, що стає джерелом
надзвичайного невдоволення.
Оскільки агресивність неоднорідна – в різних ситуаціях потрібно діяти по-різному. В одних випадках
потрібно підтримати дитину, а в інших – захистити від агресивності. Інакше кажучи важливо розуміти,
чи дії дитини самозахисні чи ворожі і чи не переносить вона свою лють з винного на безвинного.
Наше завдання – навчитися розбиратися в психологічних особливостях дитячої поведінки та
допомогти дітям адаптуватися до навколишнього світу:
Підтримувати здорову наполегливість, старання для досягнення мети;
Концентрувати енергію дитини, для того щоб отримати бажаний результат;
Допомагати дитині звільнитися від непотрібної агресії до інших, до себе, до суспільства.
Пам’ятайте!
Мова йде не про те, щоб вибити ворожість палицею.
Фізичні покарання, обмеження, утиски ніколи не
допоможуть впоратися дитині зі своїми агресивними почуттями. Швидше навпаки, покарання сприяє
підтриманню агресивної поведінки й накопиченню негативних почуттів.
Коли діти діють агресивно або роблять боляче одне одному, ми можемо припускати, що раніше вони
самі страждали і їхнє емоційне «я» уражене. Уражання нашої самоповаги, почуття любові до себе є
головним джерелом подібних вчинків.
Дитина, яка демонструє ворожу поведінку, відчуває гнів,
нехтування, незахищеність тривогу та образу. Вона або не здатна, або не може, або боїться висловити
те що відчуває.
Дитина стає агресивною не водночас. Спочатку вона висловлює свої потреби в пом’якшеній формі.
Але дорослі зазвичай не звертають на це уваги, доки не з’являться надто серйозні проблеми в
поведінц